tisdag 17 januari 2012

En till gran..

Idag har jag bandat en gran och lagt den på plats för lite inledande mätning. Att jag inte lagt dit den första stocken på detta varv klart, är för att jag lyckats slarva bort ett litet verktyg.  Denna lilla passare som saknas är nyckeln till hela timringen kan man säga. Dessutom går dom inte att köpa, utan jag har blivit tvungen att fråga min timmerguru Björn snällt, om jag kan få en ny, han gör dom nämligen själv. Det verkar gå bra, så imorrn skall jag träffa honom och få en ny, samtidigt som jag gör lite studiebesök bland alla hans och hans elevers verk.


Detta är då den typ av knut som är lämplig här i väggbandet. Tanken är att så mycket material som möjligt i den övre stocken skall vara kvar.

Samma knut, annan vinkel.
Idag hade jag och timmerhunden förresten ett "moment" av "närkontakt ekorre"!
Den satt länge på kranen ca 2m från oss och synade oss noggrant.
Ekorren har varit med sedan starten men aldrig varit så närgången, särskilt inte när Morris varit med ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar