torsdag 19 januari 2012

En bra dag!

Igår blev en bra dag. Jag fick en ny passare av Björn, och fick chansen att diskutera lite detaljer jag gått och funderat på. Jag fick även numret till en kille som ska vara väldigt duktig på att bygga dörrar. Han ska nu komma hit och titta och ta mått osv. Preliminärt blir dörren 180cm hög, 100cm bred och 7cm tjock i massvt trä. På bilden ser vi ett försågat långdrag.

Här är första stocken på plats på sista varvet. Kändes som ett litet etappmål att lägga den på plats. 

Så långt är jag riktigt nöjd!

Imorgon är tanken att jag ska åka till Åmål för att hämta denna kamin. Det är en Bolinder från 1905, som har värmt en liten skola. Den är 210cm hög, 60cm bred, 80cm djup och väger ca 700kg. Troligtvis kommer den att räcka till mer än väl. Tanken är att den skall användas när man kommer till stugan på vintern och det kanske är -20 grader. Då uppskattar man att det går fort att vända temperaturen till +20, speciellt om det är på kvällen och man vill gå och lägga sig. Sen när det väl är varmt hoppas jag att det kommer att räcka att elda i vedspisen och en liten kamin i ett av sovrummen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar