fredag 5 augusti 2011

Dymling..

Så har jag alltså lagt dit nummer två för egen maskin. Den blev inte så magiskt bra som den första men jag tror den faller inom toleranserna. Dessutom är jag redan halvvägs på väg med nästa stock, så nu börjar det lossna.

Nu får jag även prova min dymlingsborr som legat och väntat hur länge som helst nu känns det som. Maskinen ser inte så kaxig ut men den räckte faktiskt precis till. Går ju åt lite moment för att borra 40cm med en 40mm borr.

Färdigborrat ca 40 cm.

Sen är det då bara att slå i själva dymlingen.

Nu känns det som om man passerat en milstolpe, när man får börja med en dörröppning.
Tanken är att dymlingarna som vi såg på bilderna innan håller dessa stockändar på plats, så att öppningen blir stabil. Jag har tänkt att lägga upp det som så att endast göra en dörröppning i detta skede, för att underlätta för att komma in och ut ur stugan under bygget. Och sedan när stugan är fullt upptimrad i lugn och ro kolla ut vart vi vill ha alla fönster. Dessa är då ingen match att såga ut i det läget.

1 kommentar:

  1. Mattias du är jätteduktig och det blir nog en jättefin stuga..Per-Erik har gått förbi och kikat och tycker det ser bra ut..Vi får hoppas att vi får komma och se den på plats nån gång.Det gäller att ha tålamod när man håller på med detta...Lycka till med stugan...Kram/Inger "Per-Erik hälsar

    SvaraRadera